A mobilmarketing egyre fontosabb részévé válik a média mixnek mind a fogyasztói, mind a B2B szektor tekintve – mutat rá több, a közelmúltban napvilágot látott elemzés is. Néhány éven belül már 13,5 milliárd eurósra becsülik a globális mobilmarketing és hirdetési piacot.

Az Advertising Association egy tanulmánya arról számolt be, hogy a mobilmarketing költések várhatóan növekedni fognak az új évben, a Berg Insight adatai szerint pedig a 2009-ben 1,7 milliárd euró összértékű globális mobilmarketing és hirdetési piac 2015-re már 13,5 milliárd eurót ér majd el. Ez az egész digitális hirdetési piac költéseinek 15,7 százalékát jelentené, a teljes médiát tekintve pedig 3,4 százalékra rúgna.

„A mobilkészülék különösen személyes eszköz, mely mindig kéznél van, és többnyire be is van kapcsolva. Ez olyan marketing lehetőségeket tár fel, melyekkel más csatornák nem rendelkeznek” – mondta Richard Andersson, a Berg Insight távközlési elemzője. Hozzátette, hogy a márkáknak ki kell dolgozniuk mobilra szóló stratégiájukat, hogy ki tudják aknázni a csatorna kínálta lehetőségeket.
Egy másik felmérés a B2B szektort vizsgálta ebből a szempontból: a kutatók az üzleti döntéshozók mobilmarketinggel kapcsolatos attitűdjére voltak kíváncsiak.

A vezető beosztású döntéshozók számára már évek óta nélkülözhetetlen eszköz a mobiltelefon, mely lehetővé teszi, hogy otthon vagy utazás közben is dolgozhassanak. Ahogy azonban az okostelefonok egyre inkább a mindennapi élet részévé válnak nemcsak az üzleti, de a magánszférában is, a fiatal, technológiai újításokban jártas dolgozók pedig egyre feljebb jutnak a ranglétrán, egyre több mobilos lehetőség nyílik meg a B2B marketingesek számára.

A Forbes Insight 2010 októberében végzett felmérése szerint, a vezető döntéshozók 82 százaléka rendelkezik okostelefonnal, mely jóval magasabb, mint az átlagos penetráció: ez az eMarketer becslései szerint idén 19,4 százalékos. Számos üzletember elsődleges üzleti kommunikációs eszköznek tartja mobilkészülékét, csak az 50 éves kor felettiekre volt jellemző, hogy elutasították ezt az állítást.

A legidősebb válaszadók voltak azok, akik a legkevésbé szívesen intéztek üzleti-jellegű vásárlást mobil eszközről, bár még az 50 felettiek 48 százaléka is azt állította, hogy nincs ezzel különösebb problémája.  Összesen a megkérdezettek közel kétharmada lenne hajlandó munkaeszközt vásárolni mobilinterneten – ez az arány a 40 év alatti döntéshozók esetében 78 százalék.

A legtöbb amerikai vezető üzleti célokra is használta a mobil alkalmazásokat. A legidősebb válaszadók körében jóval alacsonyabb a mobil alkalmazások használata, de az 50 év alattiak többsége legalább alkalomszerűen használ ingyenes vagy fizetős B2B alkalmazásokat.

A döntéshozók pedig figyelemmel kísérik a mobilkészülékeiken megjelenő reklámokat is.  A többség, 57 százalék jelezte, hogy nem kerülték el a figyelmét a mobilhirdetések, és megközelítőleg ennyien klikkeltek a mobilinternetes hirdetésekre (56%) és a fizetett keresési találatokra (51%) is.

Bár mindez optimistán hangozhat a marketingesek számára, a vezető beosztású döntéshozók válaszai figyelmeztető erejűek is a reménybeli hirdetőknek: a döntéshozók 53 százaléka (korcsoportonként nagyjából egyenlő eloszlásban) szerint a mobil hirdetések tolakodóbbak, mint a webes hirdetések. A szakértők ennek tudatában arra figyelmeztetik a mobilon hirdetőket, hogy ne essenek túlzásba, és a kedvelt, elfogadott hirdetések helyett ne kéretlen, zavaró reklámokkal terheljék a célcsoportot.

(DMSZ)

« »