Egy SMS-ben alapesetben 160 karakteres üzenetet tudunk célba juttatni (bár két vagy három SMS összefűzésével akár 459 karakter is elküldhető – ráadásul ez a feladó és a címzett részéről sem igényel különös beavatkozást, a költség viszont ennek megfelelően magasabb).

A leggyakoribb, hogy egy SMS-ben próbálunk elférni az üzenettel – így adott a korlát, amihez tartanunk kell magunkat. A webcímek elhelyezésénél rendszerint felmerül a kérdés: hogyan lehetne egy hosszabb webcímet kevesebb karakterben elhelyezni, hogy elég hely maradjon a kísérőszöveg számára is?

Ahogy sok esetben, létezik egyszerű technikai megoldás: vannak olyan webcím rövidítő szolgáltatások (például bit.ly vagy short.io), amelyek jóval rövidebb URL-eket tudnak biztosítani, mint egy webcím: pl. www.hosszucegnev.hu/akciosaloldalcim helyett: bit.ly/AkcioMost.

Szerencsés esetben ennyivel be is fejezhetnénk bejegyzésünket. Csakhogy…

Az elmúlt években megszaporodott adathalász üzenetek miatt azonban a címzettek már SMS esetén is sokkal jobban odafigyelnek arra, hogy milyen webcímek jelennek meg SMS-ben. Emiatt általában nem javasoljuk URL rövidítő szolgáltatások használatát, mivel sok címzett a “gyanús” (“nem ponthu”) webcímek miatt nem fog a kapott linkre kattintani. Így hiába jelent meg üzenete szinte minden címzettnél másodperceken belül, ez a módszer sajnos rontja az elérhető kattintásszámot.

Mindenhol jó, de a legjobb “otthon”

A fentiek miatt mindenképp a saját márkát, cégnevet, szolgáltatásnevet hordozó webcím (domain) használatát javasoljuk, ami pótolhatatlan előnnyel jár: mivel az Ön saját domain neve szerepel az SMS-ben kapott webcímben, így a címzettek bizalommal kattintanak a linkre.

Ha a küldendő webcím egy főoldalra mutat (pl. www.cegnev.hu), de már maga a domain név is túl hosszú egy SMS terjedelméhez képest, ezen úgy tud rövidíteni, ha bejegyez egy rövidebb domain nevet, ami átirányítja a címzetteket a hosszú domain neves változatra. Ennek évi pár ezer forintos költsége általában nem okoz gondot cserébe a rövid webcím előnyeiért – ami akár szóban, telefonhívásban is könnyebben átadható.

Ha a küldendő webcím www.cegnev.hu/aloldal formájú, akkor a webcím rövidségét szem előtt tartva alakítson ki átirányítási címeket (redirect URL) vagy érkezőoldalakat (landing page) saját weboldalán!

  • online (“desktop” böngészés) és e-mail esetén nincsenek terjedelmi korlátok, nem gond, ha egy webcím hosszabbra sikerül – sőt, megfelelő kulcsszavak esetén a webes keresőoptimalizálást is segítheti: www.hosszucegnev.hu/akciosaloldalcim
  • SMS-ben azonban érdemes a rövid URL-t használni céges domainen belül, például: www.hosszucegnev.hu/Akcio5 vagy www.rovidnev.hu

A legegyszerűbb megoldás egységesen minden csatornán – weben, emailben, SMS-ben – a rövidebb cím használata.

Ha szeretné megtartani a keresőoptimalizálási előnyöket is, akkor használja a hosszabb webcímet az adott tartalomhoz online/e-mail célokra, SMS-ben pedig küldjön egy rövidebb átirányítási címet, amit megnyitva a hosszabb webcímre jutnak el címzettjei.

Talán még sokáig nyitott kérdés marad, hogy miért nincs minden mobileszköz üzenőprogramjában az e-mail szoftverekhez (Gmail, Outlook, stb.) hasonló védelem vagy segítség a linkek biztonságos megnyitásához – mindenesetre amíg ez megtörténik, a saját cégneves URL használatával növelheti elérését.



Rendszeresen visszatérő kérdés, hogy hogyan helyezhetőek el kattintható, aktív webes hivatkozások (URL-ek), e-mail címek vagy telefonszámok az SMS szövegében.

Az SMS-t működtető technológia megelőzte a web megjelenését, az SMS szabványban nincs “beépített” technikai megoldás mindezekre: a linkeket, telefonszámokat, e-mail címeket hétköznapi szöveges formájukban kell elküldenünk. Maguk a készülékek fogják a fogadott üzenetekben felismerni a linkeket és telefonszámokat, és a végzik el a kiemelést.

A legtöbb készülék mindezt elég ügyesen meg is oldja – talán az Ön mobiltelefonja is. A mobil készülékek világa azonban nagyon változatos: iPhone és Android, Android esetében számos gyártói változat (Xiaomi/Redmi, Samsung, Huawei, OnePlus, stb.), és mindkét rendszer esetén a legkülönbözőbb frissítettségű mobilokról beszélhetünk, ami miatt a mobilok igen eltérően viselkedhetnek (ráadásként kis mértékben, de még mindig velünk vannak a feature phone-ok, vagyis a klasszikus nyomógombos készülékek is).

Ahhoz, hogy a lehető legtöbb készüléken kattinthatóvá aktívvá váljanak a linkek és egyéb információk, a következőkre kell odafigyelnünk:

  • telefonszámok esetében használjuk a nemzetközi formátumot, plusz jellel kezdve, minden egyéb jel nélkül, például: +36301234567. Vezetékes számoknál is ugyanez a megoldás, pl: +3619990000. Ezt a kiemelést még a feature phone-ok is megteszik.
  • az e-mail címeket elég egyszerű azonosítani, a cimzett@valami.hu formában kiemelik a telefonok (és persze pontokat, kötőjeleket tartalmazó címek, domainek esetén is)
  • linkek esetében változatosabb a helyzet:
    • használjuk a http:// vagy https:// előtagokat, vagy a webcímet kezdjük www-vel (persze csak akkor, ha a weboldal működik ilyen formában is – ha nem, cégének rendszergazdája tud segíteni).
    • Ha esetleg ékezetes domain névvel rendelkezünk, azt valószínűleg a készülékek egy része nem fogja felismerni, így ennek használatát érdemes kerülni.
    • Androidon az egyik legelterjedtebb Google Messages üzenőalkalmazás egyes verzióiban van egy olyan hiba, amely nem emeli ki azokat a webcímeket az SMS-ben, amelyek aloldalra mutatnak: tehát www.cegnev.hu kiemelést kap, de a www.cegnev.hu/aloldal már nem. Szerencsére erre is van azonban megoldás: ha idézőjelek közé tesszük az aloldalra mutató webcímet, akkor a kiemelés működni kezd, miközben más készülékeknél sem okoz gondot a használatuk.

Mivel a legtöbb helyzetben nem tudható előre, hogy hány címzett készülékén működik a hibával érintett Google Messages változat, ezért ha biztosra szeretnénk menni, az alábbi változatok használatát javasoljuk:

  • főoldalra mutató címeknél helyes változatok:
    • www.cegnev.hu
    • http://cegnev.hu
    • https://cegnev.hu
    • például:
      Kedves Barbara! Legújabb ajánlataink elérhetőek weboldalunkon, még két napig 15% kedvezménnyel: www.cegnev.hu 
  • aloldalra mutató címeknél működő változatok:
    • “www.cegnev.hu/aloldal”
    • “http://cegnev.hu/aloldal”
    • “https://cegnev.hu/aloldal”
    • például:
      Kedves Barbara! Legújabb ajánlataink elérhetőek weboldalunkon, még két napig 15% kedvezménnyel: “www.cegnev.hu/akcio”

Az üzenetekben természetesen kombinálhatjuk is az elemeket, lehet egyszerre akár telefonszám, email cím vagy webcím is.



Az Európai Bizottság szeptember 5-én tette közzé tervezetét a roamingdíjakra vonatkozó szabályok módosításáról, amelynek értelmében az uniós állampolgárok 2017 júniusától évente 90 napig a hazai feltételekkel megegyezően telefonálhatnak, küldhetnek SMS-t és használhatják az adatkeretüket az Európai Unió területén – írja az MTI.

Az éles kritikák miatt azonban visszavonta a roamingdíjak eltörlésére tett javaslatát az Európai Bizottság. Az EB elnöke az uniós polgárok véleményét meghallgatva arra utasította a bizottság illetékes munkacsoportját, hogy vonja vissza a szöveget, és kezdjen egy új javaslat kidolgozásába.

A legtöbb kritika a tervezet azon részét érte, amely szerint a szolgáltatók az időkorlátok túllépése után egy perc beszélgetés után legfeljebb 4 centet, egy megabyte adatforgalom után 0,85 centet, SMS-enként pedig 1 centet számolhatnának fel, hiszen korábban az EB a roamingdíjak teljes eltörlésére tett ígéretet.

Vélemények szerint a bizottsági javaslat jelenlegi formájában inkább a mobilszolgáltatók további gazdasági érdekeit szolgálja.



Egy SAP tanulmány szerint a mobiltelefonról indított SMS küldések (jellemzően interaktív SMS-ek) egyre növekvő arányban cégekkel, hivatalokkal történő kommunikációhoz kapcsolódik. A felmérés 18 és 65 év közötti mobilkészülék tulajdonosok SMS küldési szokásait vizsgálta 12 különböző országból. Az adatok elemzésével az alábbi heti SMS küldés számokat és üzleti arányokat találták:

  • Ázsia – 80 SMS üzenet hetente, 22%-a cégek/intézmények felé
  • Európa – 60 SMS üzenet hetente, 15%-ban cégek/intézmények felé
  • meglepetésre a legkisebb arányt az USA piacán mértek, ahol 124 heti SMS üzenetből 12% irányult cégek felé.

Hazánkban is megfigyelhető a növekvő tendencia, hiszen nemcsak a parkolási társaságok, mobilszolgáltatók, bankok alapszolgáltatásai közé tartozik az SMS alapú ügyintézés, de továbbra is nagyon népszerűek az SMS alapú játékok.

Tudta, hogy akár az ön cége is könnyen automatizálhatja saját tevékenységét hasonló SMS alapú megoldásokkal! Segítünk, akár játékot, akár kétirányú SMS kommunikációt (ügyfélszolgálat, egyenleglekérdezés vagy bármi egyéb) valósítana meg! Ismerje meg szolgáltatásainkat, keresse kollégáinkat részletes információkért!



A jelenleginél nagyobb biztonságú ügyfél-azonosítás bevezetését tervezik.

A harmadik negyedévben már lesznek eredményei, a jövő év elejére pedig a tervek szerint le is zárulhat a teljes körű ügyfél-azonosítási projekt a közigazgatásban – mondta a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke.

Az ügyfél-azonosítás jelenleg közigazgatási szervezetenként és folyamatonként másként történik, az ügyfélkapun keresztül elérhető szolgáltatások köre pedig egyelőre szűk, ráadásul az itt alkalmazott azonosítás biztonsága sem magas szintű – magyarázta Vetési Iván.

A cél az, hogy a jelenleginél biztonságosabb azonosítási formákat vezessenek be, és megteremtsék annak lehetőségét, hogy minél több ügyet lehessen elektronikusan és telefonon elintézni. Vetési Iván az új módszerek között említette az internetes bankolásból ismert SMS-azonosító alkalmazását.

(forrás: http://hirlevel.egov.hu/)



A Magyar Államkincstár bővíti az állampapír-forgalmazás területén ügyfeleinek nyújtott szolgáltatásai körét. Február 1-jétől a MÁK – a szolgáltatás aktiválását követően – SMS üzenet küldésével értesíti ügyfeleit a kamatfizetésről, az értékpapír lejáratról, valamint az egyes, ügyfél által kezdeményezett tranzakciók végrehajtásáról (befektetés, jóváírás). A szolgáltatás díjmentes.

Az SMS küldés beállítását személyesen az Állampénztári Irodákban kezdeményezhetik a kincstári értékpapírszámla-tulajdonosok. Azon ügyfelek pedig, akik már rendelkeznek TeleKincstár, illetve WebKincstár szerződéssel a Magyar Államkincstár telefonos ügyfélszolgálatán keresztül is kérhetik az új szolgáltatás beállítását – közölte a MÁK.

(forrás: http://www.napi.hu/)



Az Apple iOS operációs rendszerében található biztonsági rés lehetővé teszi, hogy félrevezessék az sms fogadóját azzal kapcsolatban, hogy milyen számról érkezett az üzenet.

Sose bízzon meg első látásra egy sms-ben, amit az iPhone-jára kapott – figyelmezteti az Apple mobiljának tulajdonosait pod2g. Az ismert hacker egy olyan biztonsági rést fedezett fel az iOS-ben, ami a kezdetektől fogva a rendszer része, és még a szoftver ősszel megjelenő, 6-os verziójában is megvan.

A hiba az ismerősök közti megtévesztéseken túl komolyabb bajok forrása is lehet, hiszen ha egy szervezet, például bankunk nevében kapunk sms-t, akkor nem túl sok okunk van (illetve eddig nem sok volt) kételkedni a feladó valódiságában, ha a telefonszám láthatóan stimmel.

A hacker mellett az Apple is figyelmezteti az iPhone-osokat. A cég szerint érdemes az iMessage szolgáltatást használni, az ugyanis jóval biztonságosabb az sms-eknél. A valóban praktikus szolgáltatásnak viszont van egy komoly hátránya: csak iOS-es és OS X operációs rendszerű eszközök közt működik.

(forrás: http://hvg.hu/)



A mashable.com látványos infografikán tette közzé az Egyesült Államok beli és nemzetközi SMS küldéssel és SMS fogadással kapcsolatos gyűjtéseit. A vonatkozó cikk megemlíti, hogy még az okostelefonok elterjedése mellett is az SMS küldés a legmeghatározóbb mobil digitális kommunikációs eszköz minden korosztályban.



Februárban 19 ezerrel 11,06 millióra csökkent a három hazai mobiltelefon-szolgáltató forgalmat generáló előfizető-száma januárhoz képest, derül ki az NMHH jelentéséből. A legtöbb ügyfelet a Telenor veszítette, a legkisebb lemorzsolódás a T-Mobile-nál volt látható.

Az NMHH gyorsjelentése alapján idén februárban közel 19 ezerrel csökkent a három hazai mobilszolgáltató aktív előfizetői száma, ezen belül a Telenor közel 12 ezer, a Vodafone közel 6 ezer a T-Mobile pedig közel ezer előfizetőt veszített januárhoz képest.

Az utolsó három hónapban forgalmazó aktív SIM kártyák száma alapján a T-Mobile 45,5 százalékkal továbbra is őrzi első helyét, a Telenornál van az aktív ügyfelek 32 százaléka, a Vodafone piaci részesedése közel 22,6 százalék. Míg a teljes ügyfélszám 11,65 millió darabot, addig az utolsó három hónapban aktív ügyfelek száma 11,06 milliót tett ki február végén, vagyis közel 600 ezer “inaktív” kártya van jelenleg a piacon.

A 100 főre jutó SIM-kártyák száma az egy évvel korábbihoz és az előző hónaphoz képest is csökkent, a hívásfogadásra alkalmas kártyák száma alapján 100 főre 116,9 SIM-kártya jutott idén február végén.

A forgalmazásban lévő előfizetések alapján februárban mindhárom szolgáltató ügyféltábora csökkent januárhoz képest, a legnagyobb visszaesést januárban a Vodafone, míg februárban a Telenor szenvedte el.

(forrás: http://www.portfolio.hu/)



A GfK adatai szerint Európában 67%-kal több okostelefont adtak el tavaly, hazánkban viszont tíz mobiltelefonálóból csak egy használ ilyen készüléket.

A tavalyi évben Európában 258 millió telefon értékesítettek, azaz 3,2 százalékkal többet mint egy évvel korábban. E pozitív eredmény mindenekelőtt a mobilpiac egy szegmensében, az okostelefonok piacán tapasztalható keresletnek köszönhető, mely kereslet az értékesítés 67 százalékos növekedéséhez vezetett.

Az okostelefonok 2010-ben még az értékesítési piac mindössze 22 százalékát adták, 2011-ben azonban ez az arány 36 százalékra, 2011 decemberében pedig 45 százalékra szökött fel. A kereskedők a vizsgálatban résztvevő 25 európai ország mindegyikében az okostelefonok piaci értékesítésből való magas, kétszámjegyű részesedését rögzítették, mely így az Egyesült Királyságban mért 35 százalék és néhány eurázsiai országban – mint például Kazahsztán, Törökország, Oroszország és Ukrajna – jegyzett 105 százalék között mozgott. Az okostelefonok európai piacán legnagyobb mennyiségi részt jelenleg az Egyesült Királyság tudhatja magáénak (17 százalék), ezt követi Németország, Ausztria és Svájc 16 százalékos piaci részaránnyal. A mobiltelefonok átlagára 2010 és 2011 között 8 százalékkal emelkedett és elérte a 220 eurót.

A GfK kereskedelmi szakértőinek számításai azt mutatják, hogy idén a mobiltelefonokat, LCD televíziókat, számítógépeket, digitális fényképezőgépeket, tablet PC-ket és irodai eszközöket magába foglaló digitális eszközök piacának globálisan 22 százalékát kizárólag az okostelefon-eladások adják majd. Ez 4 százalékpontos növekedésnek felelne meg a 2011. évi számokhoz képest.

A GfK Csoport 15 országban készített CEE Telco Industry Report kutatásából kiderül, hogy hazánkban a mobiltelefont használók csupán 13 százaléka rendelkezik okostelefonnal. A közép- és kelet európai régió országai közül Szlovéniában (27,6 százalék), Törökországban (23,7 százalék) és Litvániában (18,5 százalék) a legmagasabb az okostelefon penetráció, míg Szlovákiában, Romániában és Ukrajnában a mobiltelefont használó lakosság kevesebb, mint egytizede használ okostelefont.
Magyarországon a rendszeresen internetezők 37 százaléka rendelkezik okostelefonnal, és további 17 százalék mondja, hogy egy éven belül beszerezne ilyen készüléket – derül ki a GfK Hungária Digitally Connected Consumer kutatásából.

Az átlagos magyar okostelefon-használó 16 applikációt töltött le készülékére, amiből hatot használ rendszeresen. A leggyakrabban használt alkalmazások a Facebook, a YouTube, a Gmail és a GoogleMaps, a letöltött applikációkért azonban csak minden negyedik használó fizet. Még a rendszeresen internetező populáció körében is csupán 2 százalék a rendszeresen fizetős applikációkat letöltők aránya.

(forrás: Digitally Connected Consumers 2012, GfK Hungária)